2014-2015


 

Marcin Malawski (IPIPAN i Akademia Leona Koźmińskiego)

Streszczenie:
W ostatnich latach nastąpił pewien wysyp prac pod wspólnym hasłem "godzenia marginalizmu z egalitaryzmem", poświęconych wartościom gier kooperacyjnych w taki czy inny sposób "pośrednim" między wartością Shapleya a wartością egalitarną (tj. przypisującą każdej grze równy podział wypłaty wielkiej koalicji pomiędzy wszystkich graczy). W szczególności niektóre z nowo wprowadzanych klas takich wartości wywodzą się wprost od wartości proceduralnych (MM, Int. J. Game Theory 2013). W referacie przedstawię dwie takie klasy. Pierwsza z nich, "wartości solidarnościowe" (Beal, Remila i Solal, preprint, 2015) to interesujący i sensownie umotywowany podzbiór proceduralnych, zawierający wiele dobrze znanych wartości, w tym klasyczną solidarnościową Nowaka i Radzika (IJGT 1994). Autorzy studiują jej związki z innymi klasami wartości, podają też dość naturalną charakterystykę aksjomatyczną. Druga, "wartości piramidalne" (Flores, Molina i Tejada, Annals Oper. Research 2013/14), to bardzo duży nadzbiór proceduralnych oparty na podobnym algorytmie, ale umożliwiający niemal dowolne dzielenie krańcowych wkładów pomiędzy graczy. Sama ta klasa nie jest zatem nadmiernie interesująca, natomiast w pracy opisano m. in. alternatywny, nie"margina- listyczny" algorytm podziału wkładów prowadzący do wartości Shapleya. Ze swej strony zastanowię się nad być może ciekawszymi i bardziej podatnymi na aksjomatyzacje podzbiorami właściwymi "piramidalnych".


19 maja 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Andrzej Wieczorek (Instytut Podstaw Informatyki PAN)

Streszczenie:
Duże gry to gry z nieskończoną populacją graczy. W referacie przedstawione zostaną w postaci usystematyzowanej wcześniejsze wyniki z zakresu j. w., a jednym z celów prezentacji będzie próba ułożenia materiału w sposób zwięzły i możliwie atrakcyjny dla słuchaczy o niewielkim przygotowaniu i wiedzy z zakresu teorii gier. Dla referenta cenne będą również uwagi od osób nienależących do powyższej grupy.


12 maja 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Magdalena Foryś (Akademia Górniczo-Hutnicza, Wydział Matematyki Stosowanej)

Streszczenie:
W 1981 roku Y. Katznelson i B. Weiss zaprezentowali metodę konstrukcji jednostajnie sztywnego, proksymalnego i tranzytywnego przesunięcia nad kostką Hilberta [0, 1]N0 . Tego typu przestrzenie są uogólnieniem klasycznych przesunięć nad skończonym alfabetem. Przedstawimy oryginalną konstrukcję Katznelsona i Weissa oraz jej dwie modyfikacje pozwalające na otrzymanie dodatkowych własności dynamicznych konstruowanych przestrzeni.


31 marca 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Janusz Szmidt (Wojskowy Instytut Łączności, Zegrze)

Streszczenie:
Przedstawione będą metody generowania ciągów de Bruijna przy pomocy rejestrów przesuwnych ze sprzężeniem zwrotnym. Metody te mają zastosowanie w kryptografii i telekomunikacji. Przedstawione będzie twierdzenie mówiące, że jeśli mamy jeden ciąg de Bruijna to możemy otrzymać z niego wszystkie ciągi de Bruijna tego samego rzędu stosując metodę łączenia skrzyżowanych par stanów.


24 marca 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Piotr Maćkowiak (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Katedra Ekonomii Matematycznej)

Streszczenie:
Na seminarium przedstawimy lemat kombinatoryczny stanowiący o istnieniu dla pewnych triangulacji sympleksu (n − 1)-wymiarowego i przy pewnym etykietowaniu numerami {0, 1, . . . , n} wierzchołków tych triangulacji, takiego łańcucha sympleksów łączącego ’wierzchołek’ z ’podstawą’, że dla każdego sympleksu z tego łańcucha każdy element zbioru {1, . . . , n − 1} jest etykietą pewnego wierzchołka tego sympleksu. Pokażamy, że (prostymi) konsekwencjami tego lematu są

  1. istnienie zer wielowartościowego odwzorowania popytu nadwyżkowego;
  2. istnienie continuum zer parametryzowanego wielowartościowego odwzorowania popytu nadwyżkowego;
  3. słynny Lemat Spernera.

10 marca 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Agnieszka Deszyńska (MiM Uniwersytet Jagielloński, Instytut Matematyki)

Streszczenie:
Słowa częściowe de Bruijna zostały zdefiniowane w pracy Binary De Bruijn Partial Words with One Hole (F.Blanchet-Sadri, J.Schwartz, S.Stich, B.J.Wyatt, Theory and Applications of Models of Computation, Lecture Notes in Computer Science Volume 6108, 2010, pp 128-138). Został w niej rozważony przypadek z jednym symbolem nieokreślonym (tzn. możliwym do zastąpienia przez dowolną literę z alfabetu, oznaczanym przez ◊). Dopuszczenie nieokreślania symboli na pewnych pozycjach słowa de Bruijna w sposób istotny skraca jego długość, ponadto same słowa częściowe – jako pewne uogólnienie zwykłych słów – pozwalają na szersze zastosowania w wielu dziedzinach, np. w bioinformatyce jako metoda reprezentacji łańcuchów DNA (dwa ciągi mogą być komplementarne pomimo pojedynczych niezgodności).
Moje badania obejmują przede wszystkim przypadek z dwoma symbolami nieokreślonymi (wzory na długość, metoda otrzymywania i jej implementacja, własności).


3 marca 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Magdalena Foryś (Instytut Informatyki, Uniwersytet Jagielloński)

Streszczenie:
Problematyka przedstawiona w referacie dotyczy własności symbolicznych układów dynamicznych, jakimi są przesunięcia. Na przykładach różnych typów przesunięć przedstawiamy własności kombinatoryczne oraz dynamiczne tego typu układów.
Motywacją dla pierwszej części referatu jest ogólnie znany ciąg Thuego-Morse'a. Definiujemy rodzinę uogólnionych ciągów Thuego-Morse'a nad alfabetem dwuelementowym {0, 1} i zajmujemy się własnościami przesunięć generowanych przez te ciągi. Badamy wartości entropii topologicznej, złożoności wzorców (pattern complexity) oraz entropii ciągowej dla tych przestrzeni. W szczególności omówimy przypadek, gdy przesunięcia generowane przez uogólnione ciągi Thuego-Morse'a są układami o zerowej entropii topologicznej i dodatniej entropii ciągowej.
Druga część referatu dotyczyć będzie przesunięć nad nieskończonym albafetem [0, 1]. Nawiążemy do zaprezentowanej w 1981 roku przez Y. Katznelsona oraz B. Weissa konstrukcji jednostajnie sztywnego, proksymalnego i tranzytywnego przesunięcia nad kostką Hilberta I = [0, 1]N0 . Pokażemy dwie modyfikacje oryginalej metody, które pozwalają na otrzymanie dodatkowych własności dynamicznych konstruowanych przestrzeni.


17 lutego 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Adam Idzik (Instytut Podstaw Informatyki PAN)

Streszczenie:
Przedstawionych zostanie kilka twierdzeń równoważnych twierdzeniu Borsuka - Ulama (B-U). Ponadto omówione będzie twierdzenie Zhonga (analogon twierdzenia B-U dla iloczynów kartezjańskich). Przy użyciu pojęć rozmiaru odwzorowania i zbioru brzegowego zostanie sformułowane uogólnienie twierdzenia B-U.

3 lutego 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Marcin Malawski (Akademia Leona Koźmińskiego i IPI PAN)

Streszczenie:
Jak wiadomo, "klasyczne" indeksy siły dla gier prostych, takie jak indeks Shapleya - Shubika czy Banzhafa, opierają się na pojęciu gracza decydującego w koalicji, a decydować można oczywiście w dowolnej koalicji wygrywającej. Natomiast indeksy oparte na przynależności gracza do minimalnych koalicji wygrywających są wprawdzie obecne w teorii, ale raczej na jej marginesie (indeksy Hollera i Deegana - Packela). Z drugiej strony wiadomo także, że każda gra prosta, czyli reguła decydowania przez grupę, jest jednoznacznie wyznaczona przez zbiór minimalnych koalicji wygrywających. Nasuwa się zatem pytanie, czy i jak da się wyliczyć klasyczne indeksy bez patrzenia na przejścia (swings) graczy w większych koalicjach wygrywających, a tylko w minimalnych. Przedstawię dwie półpozytywne odpowiedzi na ten temat, sformułowane w ostatnich latach przez Kirscha i Langner (2010) oraz przez Lange'a i Koczy'ego (2012). Ta druga w pomysłowy sposób posługuje się dywidendami Harsanyi'ego, które w grach prostych przyjmują stosunkowo "strawną" postać, i być może umożliwia uproszczenie obliczeń.


16 grudnia 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Piotr Maćkowiak (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu)

Streszczenie:
Wyobraźmy sobie, że pewne zjawisko ekonomiczne jest opisane przy pomocy układu równań różniczkowych zwyczajnych z narzuconym warunkiem początkowym. Załóżmy też, że z jakiegoś powodu interesują nas tylko te rozwiązania układu, które spełniają pewien warunek (regularności) wyrażony w formie dodatkowego równania różniczkowego. Okazuje się, że niewielkie zmiany w modelu opisującym zjawisko powodują, że warunek regularności nie będzie spełniony w żadnym rozwiązaniu - ta własność systemu jest nazywana w literaturze teorii wzrostu gospodarczego warunkiem ,,na ostrzu noża”. Ostatnio ukazało się kilka prac formalizujących pojęcie warunków na ostrzu noża. Jednak wyniki w nich zawarte wydają się wymagać skorygowania i wyjaśnienia. Podczas prezentacji pokażemy jak to zrobić.


9 grudnia 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Marcin Dziubiński (MiM UW)

Streszczenie:
Sieci (takie jak sieci komputerowe, telekomunikacyjne czy elektryczne) mogą stanowić cel ataków ze strony inteligentych przeciwników (terrorystów). Atakom takim można zapobiegać chroniąc wybrane elementy sieci (np. węzły). Jakie węzły powinny być bronione? Które węzły są zagrożone atakiem? Jakie są konsekwencje rozproszenia decyzji o obronie? Jaki jest koszt tego rodzaju konfliktów? W mojej prezentacji przedstawię teoriogrowy model odporności sieci i pokażę, jak można go użyć do uzyskania odpowiedzi na powyższe pytania.


18 listopada 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Stanisław Bylka (IPI PAN)

Streszczenie:
Seminarium będzie miało charakter roboczy. Przedstawię problemy zarządzania zapasami w modelu produkcji i dystrybucji (supply chain) z nieskończonym horyzontem czasowym. W pracy [1] podałem „niepełną” charakterystykę optymalnych strategii w klasie polityk z uzgodnionym sposobem magazynowania (consignment stock). Przedstawiłem tam formuły lub algorytmy wyznaczania optymalnych uogólnionych CS-polityk. Na seminarium przedstawię uwagi recenzenta z nadzieją na pomoc w odpowiedzi na nie.


4 listopada 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Krzysztof Apt (CWI i Universiteit van Amsterdam)

Streszczenie:
Consider the following strategic game on a finite graph. The players are the nodes. Each node selects a colour from a set of colours (privately) available for it. The payoff to a node is the number of neighbours who chose the same colour.
These games capture the idea of coordination in a local setting. We show that they have an exact potential and have strong equilibria when the underlying graph is a pseudoforest. We also exhibit some other classes of graphs for which a strong equilibrium exists. However, in general strong equilibria do not need to exist. Further, we study the (strong) price of stability and anarchy. Finally, we consider the problems of computing strong equilibria and of determining whether a joint strategy is a strong equilibrium.


21 października 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Agnieszka Wiszniewska - Matyszkiel (MiM UW)

Streszczenie:
Na seminarium zaprezentuję analizę dynamicznego modelu oligopolu, w którym ceny zmieniają się nie natychmiastowo, aby w tym momencie zrównoważyć popyt i podaż, ale rosną do tego poziomu stopniowo. Autorzy dotychczas badający ten model ograniczyli się do spojrzenia na stany stacjonarne, ponadto użyte narzędzia nie gwarantowały, że analizowane przez nich stany są rzeczywiście pewnymi równowagami Nasha. Pełna analiza modelu pozwoli zauważyć pewne prawidłowości, które nie były możliwe, gdy analizowano jedynie stany stacjonarne.


14 października 2014 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Oskar Górniewicz (Politechnika Warszawska)

Streszczenie:
Twierdzenie o podziale kanapki (ham sandwich theorem) jest równoważne twierdzeniu Borsuka-Ulama (Fundamenta Math., 1933). Jego uogólnienie zostało podane przez Stone'a i Tukey'a (Duke Math. J., 1942). Na wykładzie przedstawione zostaną nowe metody dowodu twierdzenia o kanapce opublikowane w pracy Golasinskiego (Archiwum Math. Brno, 2006).

2015-2016:


 

17 maja 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Jakub Zygadło (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Informatyki i Matematyki Komputerowej)

Streszczenie:
Pojęcie skrótu pojawia się w naturalny sposób w opisie wielu klas grafów (zorientowanych lub nie), m.in. grafów k-GH-cięciwowych, k-quasi-tranzytywnych czy (m,n)-tranzytywnych. Podamy metodę pozwalającą badać istnienie skrótów w grafach Cayleya oraz pokażemy, że dopełnienie cyklu o n>6 wierzchołkach jest GH-cięciwowe. Przedstawimy również oszacowania liczby wierzchołków grafu, w którym niezależnie od orientacji krawędzi pewna ścieżka nie posiada skrótów.


10 maja 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Monika Naskręcka (UE w Poznaniu, Katedra Ekonomii Matematycznej)

Streszczenie:
Modele typu non-tâtonnement w teorii równowagi ogólnej zakładają, że do wymiany pomiędzy konsumentami a producentami może dojść w dowolnym momencie, nie tylko przy cenach równowagi. W trakcie seminarium przedstawimy prosty model wymiany typu Non-Tâtonnement, zakładający, że producenci mogą przechowywać wyprodukowane przez siebie i niesprzedane towary pomiędzy okresami i korzystać z nich, gdy na rynku popyt przewyższy podaż. Przedstawimy układ dynamiczny opisujący zmiany cen i zapasów w gospodarce, zbadamy istnienie cen równowagi oraz warunki konieczne i dostateczne ich stabilności.


26 kwietnia 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Honorata Sosnowska (Szkoła Główna Handlowa)

Streszczenie:
Regulamin Jury XVII Konkursu Chopinowskiego różni się od stosowanego poprzednio. Jest znacznie prostszy, bardziej intuicyjny i dopuszcza margines rozwiązań dyskusyjnych. Przeanalizujemy konstrukcję regulaminu, to czy spełnia on główne postulaty teorii społecznego wyboru (warunek Pareto i niezależność od nieistotnych alternatyw), a także sposób, w jaki jurorzy podejmowali decyzje. Zostaną przedyskutowane także słabe strony regulaminu.


5 kwietnia 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Rajani Singh (Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytet Warszawski)

Streszczenie:
In our research, we analyse a model of Fish Wars, first introduced by Levhari and Mirman [1], restricted to finite time horizon.
In this models, dynamic games of extraction of common fishery by n ≥ 2 countries is studied, with logarithmic instantaneous and terminal payoffs and exponential function of regeneration of the biomass. We are interested in Nash equilibria and a profile resulting from maximization of aggregate payoff. We study it both by analytic and numerical methods and compare results. Since for this model, analytic results can be easilty calculated, comparison of numerical and analytic results is possible. However, if the model is seriously modified, then analytic calculation of optima and equilibria ceases to be feasible. In such a case, only numerical methods can be used. Therefore, analysis of dynamic games of this type using numerical methods is really needed.
Although we study a specific model, one of more general objectives of the presentation is to answer the question, whether using numerical methods in a dynamic game model with a singularity in payoff, which results from considering instantaneuous and terminal payoffs with logarithmic part, can result in reasonable oucomes. Suprisigly, in this study, the answer is positive.

References

  1. D. Levhari, L. J. Mirman, 1980, The Great Fish War: an Example Using a Dynamic Cournot-Nash Solution, Bell Journal of Economics 11, 322-334.

15 marca 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Krzysztof Pszczoła (Instytut Matematyki i Kryptologii WAT)

Streszczenie:
Klasyczna charakteryzacja grafów tranzytywnych (w literaturze nazywanych również grafami porównań lub grafami tranzytywnie orientowalnymi), sformułowana przez Gilmore'a i Hoffmana w 1964 roku, mówi, że graf jest tranzytywny wtedy i tylko wtedy, gdy każdy cykl pewnej specjalnej postaci ma cięciwę trójkątną. Wprowadzimy terminologię pozwalającą sformułować to twierdzenie jako: graf jest tranzytywny wtedy i tylko wtedy, gdy jest 2-GH-cięciwowy, oraz zbadamy klasy grafów k-GH-cięciwowych i silnie k-GH-cięciwowych. Ponadto zastanowimy się nad uogólnieniem pojęcia grafu tranzytywnego. Sformułujemy również pewną liczbę otwartych problemów związanych z tą problematyką.


1 marca 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Sławomir Bakalarski i Jakub Zygadło (Uniwersytet Jagielloński, Instytut Informatyki i Matematyki Komputerowej)

Streszczenie:
W roku 2011 Bresar i in. rozpoczęli badania k-ścieżkowych pokryć wierzchołkowych, stanowiących uogólnienie pokrycia wierzchołkowego grafu (Vertex Cover). Nasza praca wpisuje się w nurt tych badań wprowadzając pojęcie ciągu ścieżkowego grafu. W referacie omówimy twierdzenie o rozszerzaniu dwuelementowego podciągu do ciągu ścieżkowego oraz zaprezentujemy wyniki dla małych grafów, w szczególności podamy wszystkie ciągi ścieżkowe wraz z krotnościami dla grafów o co najwyżej 7 wierzchołkach. Sformułujemy także hipotezę dotyczącą dwóch ostatnich liczb w ciągu ścieżkowym oraz przedstawimy możliwe kierunki dalszych badań.


23 lutego 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Agnieszka Wiszniewska - Matyszkiel (Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytet Warszawski)

Streszczenie:
Wprowadzona przeze mnie koncepcja równowagi ze zniekształconą informacją ma zastosowanie w grach dynamicznych, w których gracze mają niepełną lub zniekształconą informację na temat gry, w której uczestniczą. Owa niepełna informacja może dotyczyć nie tylko strategii wybranych przez innych graczy, ale też ich funkcji wypłaty i dostępnych strategii, dynamiki systemu, w którym gra jest rozgrywana, a nawet samego faktu uczestniczenia w grze (czyli interakcji z innymi podmiotami, których celem jest maksymalizacja własnej wypłaty, a nie deterministycznym lub losowym "środowiskiem"). W takiej sytuacji gracze mogą jedynie maksymalizować oczekiwaną wypłatę. Jeśli w wyniku ich maksymalizacji oczekiwania się potwierdzą, wówczas mamy do czynienia z równowagą ze zniekształconą informacją. Przy takiej równowadze nawet sprzeczne z faktyczną postacią gry oczekiwania mogą okazać się samo-sprawdzające, a więc fałszywy obraz rzeczywistości może okazać się niemożliwy do sfalsyfikowania.
Pierwotna koncepcja została zdefiniowana dla oczekiwań graczy w postaci historii pewnych globalnych parametrów rozgrywki uważanych za możliwe, bez rankingu wprowadzonego przez rozkład prawdopodobieństwa. Prowadziło to do specyficznej definicji "oczekiwanej" wypłaty, w której gracze zabezpieczają się przed najgorszym możliwym scenariuszem, jak również samo-sprawdzalności. Wprowadzenie oczekiwań w postaci rozkładu prawdopodobieństwa prowadzi do bardziej intuicyjnej - faktycznie oczekiwanej wypłaty, a więc innej koncepcji równowagi. Podobnie w badaniu samo-sprawdzalności, nie wystarczy do tego jedynie wystąpienie scenariusza uważanego za możliwy, lecz badane jest przy użyciu pewnej funkcji wiarygodności.
Pojęcia zostaną zilustrowane przykładami.


19 stycznia 2016 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Honorata Sosnowska (Szkoła Główna Handlowa)

Streszczenie:
Regulamin Jury XVII Konkursu Chopinowskiego różni się od stosowanego poprzednio. Jest znacznie prostszy, bardziej intuicyjny i dopuszcza margines rozwiazań dyskusyjnych. Przeanalizujemy konstrukcję regulaminu, to czy spełnia on główne postulaty teorii społecznego wyboru (warunek Pareto i niezależność od nieistotnych alternatyw), a także sposób, w jaki jurorzy podejmowali decyzje. Zostaną przedyskutowane także słabe strony regulaminu.


24 listopada 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Adam Idzik (Instytut Podstaw Informatyki PAN)

Streszczenie:
W dowodzie istnienia równowagi w modelu czystej wymiany Gale korzystał z twierdzenia mówiącego, że każde odwzorowanie ciągłe sympleksu w siebie zachowujące ściany jest suriekcją.
Przedstawione zostaną uogólnienia tego twierdzenia na zbiory zwarte wypukłe w przestrzeni euklidesowej R^n, a także wyniki typu tw. Borsuka dla dowolnych zbiorów zwartych w R^n.


17 listopada 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Tadeusz Płatkowski (Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytet Warszawski)

Streszczenie:
We introduce the concept of evolutionary coalitional games played in a large population of players, who use a strategy, chosen from a finite set, and interact in coalitions, randomly formed from the population. The interactions are described by a multi-player strategic game. Each coalition generates a total utility, identified with the value of the coalition. The total utility is distributed among the coalition members, according to a coalitional solution concept. Evolution of the population is governed by the replicator equations. The evolution of cooperation, and stability of the asymptotic stationary states of the population are studied for various types of the multi--player social dilemma games. It is argued that application of coalitional game theory solution concepts to social dilemma models of evolutionary game theory can foster cooperation in the long run.


9 listopada 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Andrzej Wieczorek (Instytut Podstaw Informatyki PAN)

Streszczenie:
Duże gry są narzędziem do badania modeli z zakresu tematyki ekonomicznej, społecznej, inżynieryjnej, biologicznej i nie tylko. Szczególnie przydatne są w sytuacjach, kiedy liczba decydentów (graczy) jest bardzo duża, a szczegółowe opisanie ich charakterystyk jest niecelowe lub niemożliwe - dostępne są tylko dane zagregowane. Gry takie odpowiadają sytuacjom, gdy pojedynczy gracze nie mają wpływu na ogólną sytuację.
Oprócz definicji i podstawowych własności dużych gier, przedstawione zostaną przykłady dotyczące alokacji przestrzennej jednego gatunku, gospodarki drobnotowarowej i optymalizacji ruchu drogowego.
Seminarium odbędzie się w poniedziałek 9. XI o 13.00 w IPI PAN, Warszawa, ul. Jana Kazimierza 5, w sali seminaryjnej na parterze.


3 listopada 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Justyna Winnicka (Szkoła Główna Handlowa)

Streszczenie:
W referacie przedstawię pracę W. Zwickera "Anonymous voting rules with abstention, weighted voting" (Mathematics of Preference, Choice, and Order 2009). Praca dotyczy takich gier głosowania, zwanych (3,2) grami, w których każdy gracz ma do wyboru trzy opcje: może opowiedzieć się za wnioskiem lub przeciw niemu albo wstrzymać się od głosu. Gra ma dwa możliwe wyniki: przyjęcie lub odrzucenie wniosku. Szczególnym przypadkiem symetrycznej (3,2) gry jest ważona gra większości, w której każdemu wyborowi pojedynczego gracza przypisana jest odpowiednia waga, a wniosek zostaje przyjęty, jeśli suma wag wszystkich graczy osiąga lub przekracza ustalony próg. W prezentacji przedstawię warunki dostateczne i wystarczające na to, by symetryczna (3,2) gra była grą ważoną.


27 października 2015 - Seminarium Teorii Gier i Decyzji - godz. 11:00,

Honorata Sosnowska (Szkoła Główna Handlowa)

Streszczenie:
Głosowanie aprobujące polega na tym, że głosujący może wybrać niekoniecznie jedną kandydaturę, a dowolną liczbę kandydatur. W 2005 przed wyborami prezydenckimi razem z dr Krzysztofem Przybyszewskim z Akademii Leona Koźmińskiego przeprowadziliśmy na reprezentatywnej, ogólnopolskiej próbie sondaż, z którego wynikało, że w drugiej turze Kaczyński pokona Tuska (przypominam że tak się stało, a w I turze wygral Tusk). W sondażu były pytania o wybór prezydenta przy użyciu głosowania aprobującego; odpowiedzi na te pytania zostały wykorzystane do przewidywania wyniku drugiej tury wyborów. Badanie to zostało powtórzone przy okazji tegorocznych wyborów prezydenckich. Już wyniki sondażu z lutego wskazywały na duże prawdopodobieństwo drugiej tury i na to, że Komorowski z wygraniem drugiej tury będzie miał trudności. Te wyniki przeczyły powszechnie panującej wtedy opinii, że Komorowski wygra w I turze. Wyniki z kwietnia wskazywały na to, że w II turze wygra Duda i tak się tez stało. W referacie przedstawimy badania i metodę predykcji.


© 2021 INSTYTUT PODSTAW INFORMATYKI PAN | Polityka prywatności | Deklaracja dostępności